Hvordan træner man sig op til at være top klar til sæsonstart? Skal du ud og give den gas på stierne i skoven, eller er du mere til effektiv hjemmetræning på gulvet eller i en maskine?

Der er mange muligheder for at blive fysisk klar til den næste sæson. Den mentale træning er ligeledes vigtig, og derfor vil der også blive sat fokus på denne.

Inspiration til hjemmetræning

Trænger du til nye ideer, så din hjemmetræning bliver sjov, men stadig effektiv? Er du ikke en af dem, der bare kan tage løbeskoene på, og så være topmotiveret? Det kan være svært at få sig selv sparket i gang og motivere sig selv. Men hvad gør du så? For i gang skal du, for at være klar til den næste sæson. Når man udøver sport på et højt plan, kræver det mere end hjemmeøvelser på en måtte.

Men hvad kan du helt præcis lave, hvis det skal være effektiv konditionstræning? Måske påtænker du at købe en træningsmaskine til hjemmebrug. Men hvilken skal du vælge? Du kan f.eks. vælge en romaskine. Men hvordan får man så valgt den bedste romaskine til hjemmebrug? Hvordan får du fat i den helt rigtige model?

En god model kan være svær at spotte, men her kommer nogle gode fif. Kig på en test af romaskiner, så du får sammenlignet hvad de kan. Det er vigtigt at få dannet sig et overblik over, hvad de forskellige kan. På den måde får du også et overblik over hvilken model der passer bedst til dig og dine behov.

Den mentale træning er også vigtig

En anden vigtig del af det at blive sæson klar, er det mentale. Det er yderst vigtigt, at denne del også bliver trænet så at sige. Hvordan gør man det? Det er vigtigt med nok søvn, da en udhvilet krop er alfa og omega, når vi taler om at blive klar til sæsonen. Uden nok søvn har man ikke ressourcer til at yde det bedste i sin træning. Hvad enten vi snakker hjemmetræning af konditionen på en romaskine, eller træning i klubben med sit hold.

Hvordan får man ellers sin mentale del trænet? Spis sundt og varieret. En usund kost giver ikke meget god energi til kroppen og musklerne. Men derimod en sund og varieret kost vil give dig styrke og energi, så du kan yde dit bedste. Selvfølgelig skal der være plads til at hygge lidt ekstra engang imellem. Men hvis du har den generelle sunde bane for øje, vil du mærke, at du også nemmere bliver mental klar til sæsonen.

Afspænding og meditation kan også virke godt for mange. På den måde kommer du helt ned i gear, og får lukket alt unødvendig stress ude. På den måde kan du blive helt fokuseret på det vigtigste, nemlig at blive klar til at yde dit allerbedste på banen. Den helt rigtige konditionstræning, rette mængde søvn, sund kost og mentaliteten i top, ja så har du opskriften på den bedste sæsonstart.